Наближава 8 март и става все по-наложително да обсъдим темата – какви вина да пием на празника. Интересно е и да разберем как се промени през последните години отношението към виното в България.
В ефира на "Нашият ден" Веселин Савов от "Кино и вино", сподели интересни наблюдения относно промените във винения пазар у нас. Той отбеляза, че преди години пенливото вино не е било толкова популярно и се е свързвало главно с Нова година. Въпреки това днес се наблюдава значителен ръст в търсенето на този вид вино, като то става едно от най-продаваните. Това свидетелства за промяната в предпочитанията на хората, които сега се обръщат към по-рафинирани удоволствия.
Савов споделя и важна информация относно влиянието на околната среда върху качеството на виното. Той подчертава, че светлината, топлината и други фактори могат да окажат съществено влияние върху вкуса и аромата на напитката. Затова е важно да се избира вино от места, в които са спазени необходимите условия за съхранение.
Относно вкусовите предпочитания на българите, Савов отбелязва интересни наблюдения. Той посочва, че българите предпочитат по-остатъчния плод и избягват стипчивите вина, като това е по-характерно за сорта Мерло.
"Бих определил българина като почитател на Мерло. Иска да има малко остатъчен плод, стипчивостта не го радва, това е по-характерно за Мерлото, не толкова за Каберне совиньона. Българинът обича Сира. Дори да не знае, че я обича, я обича", казва той.
В същото време отбелязва и постепенно променящо се отношение към бялото вино, което дълго време беше смятано за придатък към червените сортове.
Един от ключовите моменти, които Савов откроява, е промяната в потребителските навици. С появата на нови клиенти от младото поколение, виненият пазар е претърпял съществена промяна. Младите хора вече започват да се интересуват и да откриват виното на по-ранна възраст, като това представлява ново явление във винения свят. Освен това се наблюдава и увеличен интерес от страна на жените, които сега са основният консуматор на вина.
Наблюденията на Савов за винения пазар не са ограничени само до България. Той прави сравнения с Италия, където виното се смята за част от храненето и има специално значение в културата и традициите на страната. Тази специфика на италианския винен пазар отразява значително влияние върху потребителските предпочитания и отношението към виното като цяло.
Препоръчва пенливи вина за утрешния празник.
Чуйте разговора в звуковия файл ТУК